ד"ר עמליה בר און

סגל אקדמי בכיר בחוג למודי הפרעות בתקשורת
חוג למודי הפרעות בתקשורת סגל אקדמי בכיר

מידע כללי



ד"ר עמליה בר-און היא קלינאית תקשורת, חוקרת ומורה בחוג להפרעות בתקשורת. ד"ר בר-און עוסקת במחקר, הוראה, הדרכה, וייעוץ בתחום רכישת הקריאה והכתיבה, יכולות שפה בגיל בית-הספר ולקויות שפה-למידה.

​ביוגרפיה

לאחר תום לימודי התואר הראשון בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב, ד"ר עמליה בר-און עבדה כקלינאית תקשורת בתחומי השפה והדיבור. בשנת 2010 היא סיימה את עבודת הדוקטורט שבחנה את התהליכים ברכישת הקריאה בעברית, והציעה מודל ייחודי להתפתחות הקריאה בעברית. היא מלמדת בחוג להפרעות בתקשורת החל משנת 2004, והיא חברה בסגל הבכיר של החוג.  

בנוסף לפעילות האקדמית, ד"ר בר-און משמשת כיועצת לוועדות שונות של משרד החינוך וראמ"ה (הרשות הארצית למדידה ולהערכה). היא יו"ר של וועדות שעוסקות בבניית מבדקים להערכת יכולות שפה ואוריינות במערכת החינוכית ויועצת בתוכניות הלימוד של החינוך הלשוני. היא הייתה בעבר יו"ר ועד אגודת "אוריינות ושפה" וכיום היא חברת וועד של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת ומשמשת יו"ר כינוס האגודה.

Amalia Bar-on

EDUCATION

1983-1986 Tel Aviv University, Communication Disorders         B.A. 
1996-2000 Tel Aviv University, Communication Disorders         M.A.
2003 -2010 Tel Aviv University, School of Education,                 PhD

Master’s thesis:  The psycholinguistic status of the root in children and adults: Semantic, phonological, morphological and orthographic perspectives                                                                                                                                                                                             Supervisor: Dorit Ravid

Doctoral dissertation: The role of linguistic knowledge in learning to read non-pointed Hebrew                                                          Supervisor: Dorit Ravid

ACADEMIC EXPERIENCE

2001-2005 Lecturer, Education Department, Levinsky Teachers’ College
2002-2007 Lecturer, Department of Diploma Studies, Seminar Hakibbutzim
2004-2012 Instructor, Department of Communication Disorders, Tel Aviv University
2008 -  Instructor, Department of Learning Disabilities, Bar Ilan University
2012-  Senior teacher, Department of Communication Disorders, Tel Aviv University
 

EDUCATIONAL ACTIVITIES
2005-2007 Head of team, constructing linguistic evaluation tasks for 3rd – 5th grades for Ministry of Education
2007-2008 Head of project in PISGA Rishon-Lezion, constructing evaluation tool of language and literacy abilities - From preschool to grade school
2007   Advisor, evaluation and intervention project in Or Yehuda, Hadad Center, Bar -Ilan University
2008-2009             Head of team, developing content units for reading acceleration program (of Prof. Z. Breznitz, Haifa University)
2011- Advisor and supervisor, linguistic enrichment project in schools from low SES in Jaffa
2011- Advisor, setting standards for writing assessment, Rothschild Foundation
B.4                     MEMBERSHIP IN PROFESSIONAL SOCIETIS
2005-2006  Member, Levin Committee on Preschool Literacy Curriculum
2007-2011   Member of editorial Board & Secretary, Language and Literacy  (Hebrew journal)
2008-    Member, Language and Literacy, executive committee
2009-   Member, METSAV Steering committee, RAMA [National Authority for Research and Assessment]
2011- Member of editorial Board, J. of the Israeli Speech, Language and Hearing Association 
2011 Member, Margalit Committee. Core curriculum of learning disabilities studies
2011- Co-Chairman, Language and Literacy executive committee 
2012-   Chairman, METSAV Steering committee, RAMA [National Authority for Research and Assessment]
2013-2015 Chairman, Steering committee, constructing a national assessment tool of language and literacy abilities in first grade. RAMA [National Authority for Research and Assessment]
2015-2016 Chairman, Steering committee, constructing a national assessment tool of language and literacy abilities in second grade. RAMA [National Authority for Research and Assessment.
2015- Member, Steering committee, linguistic instruction profession, Ministry of Education

תחומי מחקר

ד"ר עמליה בר-און מנהלת מחקרים המתמקדים בתחומי האוריינות והשפה. המחקרים בוחנים את יכולות השפה, הקריאה והכתיבה בקרב אוכלוסיות בעלות התפתחות תקינה בגילאים שונים ובקרב אוכלוסיות נוספות כמו ילדים עם לקות שפה-למידה, ילדים ממיצב סוציו-אקונומי נמוך או ילדים עם לקות שמיעה.

תחומי המחקר:

  • תהליכים בקריאת העברית
  • רכישת הקריאה
  • יכולות כתיב
  • הבנת הנקרא
  • יכולות לשוניות בגיל בית הספר

פרסומים

פרסומים בעברית

בר-און, ע., קרייזר, ו. ווינשטיין, י. (2010). תפקיד קלינאי התקשורת באבחון ובטיפול בתחום לקות השפה למידה. מה שרציתם לדעת על דיסלקציה ולקויות למידה נוספות, גיליון מיוחד, פרספקטיבה, אורטון דיסלקציה.

בר-און, ע. (2011). תהליכים לשוניים ברכישת העברית הלא מנוקדת. בתוך ספר לכבוד איריס לוין: אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ד. ארם וע. קורת (עורכות). ירושלים: הוצאת מגנס.

בר-און, ע., מקאי, א. ושטיינר-יוסף, ר. (2011). על "החוכמה משכמו והלאה" ועל רכישה והוראה של קולוקציות וניבים. "פנים", כתב עת לתרבות, חברה וחינוך, 54.

בר-און, ע. (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש, דיבור שפה ושמיעה, כתב העת של קלינאי התקשורת, 30 , 25-1.

בר-און, ע. (2015). קריאה בצל ההומוגרפיות: הבעיה היא הפתרון. אוריינות ושפה, 5, 120-99.

פרסומים באנגלית

Ravid, D. & Bar-On, A. (2005). Manipulating written Hebrew roots across development: The interface of semantic, phonological and orthographic factors. Reading & Writing, 18, 231-256.

Bar-On, A. & Ravid, D. (2011). Morphological decoding in Hebrew pseudo words: a developmental study. Applied Psycholinguistics, 32, 553-581.

Shany, M., Bar-On, A. & Cohen-Katzir, T. (2012). Learning to read the shallow deep dual Hebrew script: The long and winding road. Reading and Writing, 25 (6), 1217-1238.

Ravid, D., Bar-On, A. & Dattner, E. (2013). Linguistics in the service of communication disorders: New frontiers. AILA Review, 26, 79–99.

Ravid, D., Bar-On, A., Levie, R., & Douani, O. (2016). Hebrew adjective lexicons in developmental perspective: Subjective register and morphology. The Mental Lexicon, 11 (3), pp. 401-428.

Bar-On, A., Dattner, E & Ravid, D. (2017). Context effect on resolving heterophonic-homography in learning to read Hebrew. Reading and Writing 30(3), 463-487.

Share, D & Bar-On, A. (2017). Learning to read a Semitic Abjad: The Triplex model of Hebrew reading development. Journal of learning disabilities, 51 (5), 444-453.  

Ferman, S. & Bar-On, A. (2017) Children with ASD show difficulties when required to use phonological and morphological information in reading pseudowords. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 69, 54-66

Bar-On A & Kuperman, V. (2018). Spelling errors respect morphology: a corpus study of Hebrew orthography. Reading and Writing, online, DOI: 10.1007/s11145-018-9902-1.

Bar-On A, Shalhoub-Awwad Y., & Tuma-Basila R. (2018). Contribution of phonological and morphological information in reading Arabic: a developmental study. Applied psycholinguistics, online, DOI:10.1017/S0142716418000310

ספרים ופרקים בספרים

Bar-On , A. & Ravid, D. (Eds). (2018). Handbook of Communications Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives. Mouton de Gruyter: Berlin, Germany.  

Bar-On, A., Ravid, D. & Dattner, E. (2018). Introduction to handbook of communication disorders. Bar-On, A. & D. Ravid (Eds). Handbook of Communications Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives. Mouton de Gruyter: Berlin, Germany

 

אבחונים

מבדק 'השלמת מילה גזורה' להערכת ידע מורפו-מילוני בגיל בית-הספר. להורדה:  

מבדק 'השלמת קולוקציות' להערכת ידע מילוני בגיל בית-הספר. להורדה:  ​​

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>